SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN PENGKALAN CHEPA 1, JALAN MAKTAB, 16100 KOTA BHARU, KELANTAN, DARUL-NAIM e-mail: smkpchepa1@yahoo.com Tel: 09-7713840

Monday, September 22, 2008

Sedekah didik manusia lebih peka

BERBUDI sepanjang Ramadan besar fadilatnya. Allah mengurniakan sehingga 70 gandaan pahala bagi setiap amal kebaikan yang dilakukan pada bulan berkenaan. Begitupun, beramal tanpa memahami samalah seperti mengembara di hutan belantara tanpa dibekalkan kompas.

Ramadan bulan terbaik mendidik spiritual supaya manusia lebih peka dengan kesusahan dan penderitaan orang lain selanjutnya sama-sama mencari jalan meringankan beban.

“Rahmat yang disebarkan berupaya membebaskan penderitaan. Namun, lebih baik dipastikan bantuan diberi benar-benar sampai kepada mereka yang memerlukan supaya matlamat membuat kebajikan tercapai

Ini kerana sering berlaku bantuan cuma disalurkan kepada mereka yang sudah biasa menerimanya. Walaupun, yang dibantu anak yatim namun sumbangan diberikan nyata tidak menyeluruh.

“Disebabkan tidak mahu bersusah sedikit, setiap kali ingin membantu, kita mengambil jalan mudah dengan bersedekah kepada rumah anak-anak yatim sedia dikenali. Walhal, banyak lagi rumah anak yatim yang terlepas pandang. Mungkin disebabkan malu untuk ke hadapan, anak-anak yatim ini lebih suka menjauhkan diri dari masyarakat.

“Justeru, apa salahnya kita peruntukkan sedikit masa dan usaha mencari anak yatim yang benar-benar daif serta memerlukan bantuan. Selain mampu menggembirakan mereka, secara tidak langsung kita bersikap lebih teliti dan berhati-hati dalam mengagihkan kekayaan yang kita ada,”

Inisiatif seperti ini, selain mendidik jiwa lebih kreatif juga menunjukkan pegangan yang kuat terhadap konsep al-Quran.

No comments:

SOLAT HAJAT DI PADANG SEKOLAH

SOLAT HAJAT DI PADANG SEKOLAH

SUDUT ANJUNG WARISAN BUDAYA

SUDUT ANJUNG WARISAN BUDAYA

PK PETANG

PK PETANG
RAHIMI B MAMAT

SAMBUTAN KEMERDEKAAN

SAMBUTAN KEMERDEKAAN

PENYELARAS PSS

PENYELARAS PSS

WEB MASTER

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Lulusan Sarjana Muda Pengurusan(Kepujian) USM 1989